• NL
  • FR
  • Vochtinfo > nieuwsberichten

    Dringende nood aan renovatie in woonwijk Cantillon

    14 januari 2020

    De woningen in de sociale woonwijk Cantillon in Ternat zijn dringend aan renovatie toe. De wijk dateert van de jaren ’70 en de inwoners klagen hartstondig over de erbarmelijke staat van hun huizen. De wijk kondigde nochtans een renovatieproject aan, maar die belofte is inmiddels 10 jaar oud en er lijkt nog steeds geen verandering te komen. 

    Verhoogde huur voor een likje verf

    Intussen verhoogde de huisvestingsmaatschappij wel de huur. “Wij betalen voortaan 600 euro voor een sociale woning waar de wind doorwaait”, verteld Nancy die intussen al 43 jaar met haar vader in de wijk woont. Al die jaren werd er volgens haar weinig gedaan om de woningen te onderhouden.
    “Of toch wel: twintig jaar geleden werden de raamkozijnen eens herschilderd. Maar in de keuken regent het binnen. De muren zitten vol vocht na een leidingbreuk in het aanpalende huis dat al tien jaar leeg staat. Het behangpapier komt los door het vocht en op de muren staat schimmel. Het raam van de kamer boven gaat niet meer dicht. Als er buiten wind is, dan waait dat altijd open. En in de garage hebben we een waterlek gehad net boven de elektriciteitskast. Toen heeft men een stukje nieuwe roofing op het dak gelegd, maar helemaal hersteld is het lek nog altijd niet.”

    Te hoog CO-gehalte

    Nancy is niet de enige die klaagt over de erbarmelijke omstandigheden. Marc, die in dezelfde wijk woont, zit al een week zonder centrale verwarming. Zelfs na vaststelling van een te hoog CO-gehalte in huis, heeft hij nog steeds niemand over de vloer gehad om de situatie te bekijken.

    Renovatiewerken eindelijk gestart

    Intussen ging de eerste fase van de renovatiewerken in de wijk van start onder leiding van de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting, meldt directeur Els Du Bois. “Uiteindelijk zal de hele woonwijk gerenoveerd worden. Inwoners die vinden dat er weinig vooruitgang wordt geboekt bij het oplossen van sommige zaken, raden we altijd aan om contact op te nemen met onze technische dienst.”

     


    DELEN

    Logo